Joe! M’n prijzen gaan weer omlaag

Elke ondernemer verdient een goede website. Dat is vanaf het begin mijn uitgangspunt geweest om professioneel websites te gaan bouwen. Te vaak zag ik dat er te veel betaald werd voor een website (of webshop) die he-le-maal niets toevoegde voor de klant. Ik wilde afrekenen met die ‘if you buy peanuts you get monkeys’ gedachte door juist voor een redelijke prijs de mooiste websites af te leveren.

Websites van hoge kwaliteit tegen een lage prijs

Dat is me in de afgelopen jaren goed gelukt: ik heb aan de mooiste projecten gewerkt tegen een relatief lage prijs. Mijn voldoening bestond uit: de klant verrassen met een écht mooi resultaat door net even een tandje harder te lopen en dat beetje meer te leveren zonder dat de klant voor al die extra service moest (bij)betalen. Dit is dan ook precies de reden waarom klanten blij van mij worden want de meesten hadden nooit verwacht dat zo’n professionele website binnen hun bereik lag.

‘Prijspakker’ of ‘betaalbaar zijn’

“Je prijs is jouw unique selling point”. Meestal wordt hiermee bedoeld dat je niet te goedkoop moet zijn. Want met te lage prijzen kun je jezelf uit de markt prijzen voor ‘interessante’ opdrachten. Maar wat is interessant? Is het interessant om een duurbetaalde opdracht binnen te halen voor een gevestigd bedrijf waar geld geen rol speelt maar waar je gebonden bent aan hun vaste format? Of is het juist interessant om starters en kleine ondernemers te helpen, die vaak maar een klein budget hebben maar waar jouw expertise zó veel meerwaarde kan hebben om tot een mooi resultaat te komen?

Kleine klanten oninteressant? Nee hoor!

Mijn hart gaat definitely uit naar het laatste: starters en kleine ondernemers helpen. Dé groep waar ik mijn meerwaarde kan laten zien. Hoewel ik weet dat ik dan mijn tarieven laag moet houden om betaalbaar te blijven en dat ik aan dit soort projecten veel meer tijd kwijt ben dan bij ondernemers die hun zaak al op de rit hebben. Maar de voldoening die ik hiervan krijg is wat mij betreft onbetaalbaar. En gelukkig zit ik in de comfortabele positie dat ik nog geen droog brood hoef te eten zodat ik deze keuze kán maken. Want hoe ik mijn eigen bedrijf run is natuurlijk hartstikke sociaal maar weinig zakelijk. Dat snap ik ook wel.

Starters en kleine ondernemers komen bij mij voor een website. Geen idee hoe en wat, laat staan dat ze weten hóe een website iets voor hun kan opleveren. Vanaf dat moment ga ik kijken: waar zit de concurrentie, hoe kun je je het best positioneren, hoe kun je je onderscheiden van de rest. Dáár zit voor mij de lol, in het complete plaatje. Want een website is niet ‘gewoon een website’: het is een onderdeel van jouw marketingmachine. Dus probeer ik op zoveel mogelijk vlakken met je mee te denken. Jouw eigen marketing-afdeling! 

Over elke website denk ik tot in detail na, zowel qua layout als teksten. Er moet niet alleen een natuurlijke ‘flow’ in zitten maar ook verrassende call to actions. Iets nieuws maar tegelijkertijd betrouwbaarheid uitstralen. Professioneel ogen aan de voorkant maar makkelijk door de klant te beheren aan de achterkant. Daar gaan heel wat uurtjes werk inzitten. Maar als ik dan een website oplever die én technisch goed is én lekker leesbare teksten heeft én goed scoort in Google maar bovenal de verwachtingen van de klant overtreft, kan mijn dag niet meer stuk. 

De kwestie: duurder worden of niet

Dit hele verhaal brengt me naar het volgende ongemak: als prijs voor mij niet het belangrijkste is… moet je dan meedoen aan de rat race die nu gaande is tijdens de gierende inflatie en je tarieven verhogen zoals ik laatst heb gedaan? Zodat het voor starters en kleine ondernemers die door de inflatie steeds vaker geconfronteerd worden met hogere kosten nóg moelijker wordt om een goede website te laten maken? Dit staat haaks op mijn gevoel om voor iedereen bereikbaar te willen blijven als webdesigner.

Ja, ik weet dat ondernemers (hogere) kosten doorberekenen in hun prijs. Als zij iets meer moeten betalen om een website te laten maken, komen ze daar heus wel overheen. Maar ik heb liever dat zíj dat geld overhouden om hun bedrijf te laten groeien.

Ja, ik weet dat mijn niet-concurrerende tarieven ook de koopjesjagers aantrekken. Ondernemers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en het onderste uit de kan willen halen. Maar die pik ik er wel uit.

Ja, ik weet dat er ondernemers zullen zijn die denken ‘goedkoop is duurkoop, het zal wel niks zijn’. Maar die ondernemers kwamen tóch al niet naar mij toe dus moet ik me daar druk om maken?

Terug naar de basis

Dus. Er zit niets anders op. Ik wil in deze tijd van inflatie eigenlijk helemaal niet mijn prijzen verhogen ‘omdat iedereen dat nu doet’ want dat voelt voor mij gewoon niet goed. Het staat te haaks op mijn doel om bereikbaar te blijven voor iedereen die een website nodig heeft. Daarom pas ik per direct mijn tarieven weer aan naar het oude niveau, zoals ik die afgelopen jaren hanteerde. Gebruik jij het verschil (gemiddeld zo’n 200 euro) maar liever voor de opstart van jouw bedrijf om daar een succes van te maken.

Mocht er ooit een situatie komen dat een prijsstijging echt nodig is dat (lees: droog brood op de plank) dan zal ik mijn business model eens goed onder handen (moeten) nemen. Maar nu ga ik terug naar de basis:  iedere ondernemer verdient een goede website, óók die met een kleiner budget.

P.S.

Dit doet ze alleen maar omdat ze geen klanten meer krijgt na haar prijsverhoging“.
Eh… nee, druk zat. Als jij ook een website wilt laten maken, kun je altijd contact met me opnemen maar je zult even geduld moeten hebben voordat ik tijd heb om met jouw project aan de slag kan gaan.

P.S. P.S.

En de ondernemers die al akkoord zijn gegaan met die prijsstijging dan…?“.
Duh! Natuurlijk gaan zij gewoon het oude tarief voor hun (nog te maken) website betalen. Ik zal ze een linkje sturen naar dit artikel (dat scheelt uitleg) samen met een nieuwe offerte. You know who you are!

En die ondernemers die tegen die hogere prijs een website laten maken dan…?“.
Duh! Die stuur ik een link naar dit artikel (scheelt uitleg!) samen met een nieuwe, lagere offerte. You know who you are!

Reageer of stel een vraag

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *