Ze zeggen dat bloggen goed is om beter gevonden te worden in Google. Maar is dat ook zo? Niet altijd. Sterker nog: een slecht geschreven blog is eigenlijk een enorme afknapper. Niet alleen voor je lezers, maar ook voor Google. Lees snel wanneer bloggen een goed plan is of dat je misschien beter wat anders kunt doen.
Inhoudsopgave
Je moet gaan bloggen, zeggen ze
Tegenwoordig wil iedereen gaan bloggen omdat het ‘goed is voor je website’. Maar sommige mensen vinden schrijven helemaal niet leuk. Of ze zijn er gewoon niet goed in. En tóch willen ze dan een blog bijhouden. Daar begrijp ik niets van. Want een blog is meer dan een verhaaltje schrijven: er komt ook een stukje techniek (SEO) bij kijken.
Als je wilt gaan bloggen, zou je in elk geval moeten beschikken over:
- een vlotte pen en een ruime woordenschat
- de basiskennis van SEO (heading tags, zoekwoorden)
- een flinke dosis enthousiasme, vrije tijd en doorzettingsvermogen
Vind jij een Sinterklaasgedicht schrijven al ingewikkeld, heb je geen zin om je te verdiepen in SEO of besteed je je tijd liever aan wat anders? Ga dan niet bloggen. Zonde van je tijd. Er zijn nog genoeg andere manieren om je website beter te laten scoren in Google.
Hoe zit het nou met bloggen en Google?
Bloggen is een instrument om beter te kunnen scoren in Google. Als je een leuk, leesbaar verhaal hebt geschreven en daarbij ook nog eens rekening hebt gehouden met SEO kun je daar inderdaad voordeel uit halen. Niemand kent het geheime recept om de nummer 1 positie te bemachtigen, maar hieronder laat ik je zien hoe het ongeveer werkt.
Google zoekt altijd naar nieuwe informatie
Het is voor Google belangrijk om over de meest recente informatie te beschikken om de zoekmachine actueel te houden. Daarom checkt de Google crawler regelmatig of er ergens nog nieuwe informatie te vinden is. Deze Google crawler heet Googlebot. Het is een geavanceerd programma dat webpagina’s bezoekt en indexeert. Op die manier brengt Google het internet in kaart.
Als jij een blog bijhoudt, voeg je telkens nieuwe informatie toe aan je website. Daarmee word je interessant voor Googlebot. De crawler zal dan regelmatig bij je langskomen om te kijken of je nog iets nieuws hebt gepubliceerd. Want een nieuw blog betekent immers nieuwe informatie. En die informatie kan Google weer gebruiken in de zoekresultaten.
Hoe meer pagina’s, hoe groter de kans om te scoren
Deze is simpel: met elk bericht dat je nieuw toevoegt, wordt je website uitgebreider. En hoe meer inhoud, hoe groter de kans dat er iets tussen staat dat scoort in de zoekresultaten van Google.
Google wil jouw website kunnen indexeren
Met een blog wordt je website niet alleen uitgebreider, maar kun je ook meer bezoekers naar je website trekken. Hoe druk je website wordt bezocht, telt namelijk ook mee. Hoge bezoekersaantallen zorgen ervoor dat Google kan concluderen dat je een populaire of belangrijke website hebt, die wellicht wat hoger geïndexeerd moet worden in de zoekresultaten.
Maar het draait niet alleen om de aantallen. Ook de tijd die een bezoeker op jouw website doorbrengt, is een indicatie. Blijft je bezoeker lekker lang lezen? Dan gaat Google ervan uit dat je relevante informatie op je website hebt staan. En ook dat levert weer punten op.
Ik vind bloggen leuk. Maar dat komt omdat ik de combinatie van taal en zoekmachineoptimalisatie een uitdaging vind. Want bloggen is niet alleen wat schrijven voor de bezoekers van je website, maar ook weten welke SEO technieken je moet gebruiken. Het gaat mij erom dat ik mijn verhaal kwijt kan en jij een leuk artikel kunt lezen, maar ook dat Google het kan waarderen.
De valkuil van bloggen
Nu je weet wat de relatie is tussen bloggen en Google, zie je ook meteen wat de grote valkuil kan zijn: een slecht geschreven blog. Dat kan ervoor zorgen dat bezoekers snel afhaken (tijd). Misschien komen ze zelfs nooit meer terug (aantallen). Of je hebt totaal geen rekening gehouden met SEO waardoor Googlebot geen idéé heeft waar het over gaat.
In dat geval kan bloggen tegen je werken, want Google deelt ook minpunten uit. Dan scoor je na al je harde werk niet hoger, maar láger in de zoekresultaten. En dat kan niet je bedoeling zijn geweest.
Verder moet je een blog ook een beetje bijhouden. Misschien is de informatie uit een oud blog ondertussen verouderd. Of is het alweer een jaar geleden dat je je laatste blog geschreven hebt. Het lijkt dan of je je blog verwaarloost. Dat maakt geen goede indruk, dus weet waar je aan begint.
Alternatieven voor bloggen
Ik wil je ambities niet de grond in boren, maar je hóeft niet te bloggen als je daar niet goed in bent. Je kunt ook spelen met alternatieven die meer bij je passen. Dan zorg je gewoon op een andere manier dat je de aandacht van Googlebot trekt. Denk bijvoorbeeld aan:
- een portfolio pagina
- een projecten pagina
- actief zijn op Social Media
Bij een portfolio of een projecten pagina draait het vooral om het toevoegen van foto’s, eventueel voorzien van een kort tekstje. Daarnaast kun je actief aan de slag met Social Media om meer bezoekers naar je website te lokken. Voorbeeld: je zet je laatst afgeronde project op je website en op Social Media plaats je dan een foto van met de tekst: ‘Hebben jullie mijn laatste project al gezien? Bla-bla-bla. Kijk op mijn website voor het resultaat!‘.
Het gaat erom dat er wat gebeurt rondom je website. Of dat nu is doordat je een blog schrijft, nieuwe foto’s plaatst of voor reuring zorgt op Social Media. Wees actief, maak je website mooier of beter en laat Google zien dat je er bent!
Twijfel je nog om te gaan bloggen?
De keuze om te gaan bloggen, is helemaal aan jou. Toch wilde ik je er met dit artikel op wijzen dat er ook nadelen aan kunnen zitten. Dat vertellen je vrienden, familie en collega’s er namelijk nooit bij als ze roepen dat je lekker moet gaan bloggen. Snap ik, want dat weten ze vaak niet. Maar het zou zo zonde zijn van je werk. Daarom is mijn oproep dat je iets moet doen wat bij je past. Dus ga alsjeblieft niet bloggen omdat het ‘moet’, maar omdat je er plezier in hebt.
Ik vind bloggen leuk, maar een appeltaart bakken minder. Daarom schrijf ik regelmatig wat voor mijn website, maar koop ik mijn taarten bij de bakker. Mijn punt? Doe wat je leuk vindt en waar je goed in bent, dat levert altijd het beste resultaat op!
Als je nog twijfelt, kun je altijd eens proberen om wat blogs te schrijven. Je moet er namelijk sowieso een aantal hebben als je met een blog wil starten, want één blogbericht op je website is wel een beetje karig. Zie het dus maar als voorwerken. Lukt het niet, dan heb je het in elk geval geprobeerd. Maar dan zit je nog nergens aan vast. Hoe dan ook: ik wens je succes met je keuze, maar laat je niet gek maken door al die betweters in je omgeving!

