Waarom de teksten van jouw website zo belangrijk zijn

Hoe mooi jouw website ook is, zonder goede teksten heb je er niks aan. Zoals ik op mijn website zeg: beeld trekt aandacht, het verhaal overtuigt. In basis zijn er 3 belangrijke redenen waarom goede teksten op jouw website zo belangrijk zijn:

  1. Tekst is belangrijk om goed gevonden te worden in de zoekmachines.
  2. Een goede tekst informeert en wekt vertrouwen.
  3. Je behaalt meer omzet door een “call to action”: maak een afspraak! bestel nu!

Maar er is nóg een reden waarom goed geschreven tekst belangrijk is: het wordt gejat. Gekopieerd van jouw website en ergens anders voor gebruikt. Is dat erg? Ja, als jouw concurrent ermee aan de haal gaat wel. Maar niet als het om jóuw publiciteit gaat. Zoals ik je in het volgende voorbeeld laat zien.

Mijn klant in de krant!

Het gebeurt best vaak dat er een klant van mij in de krant staat. Logisch, want de meeste klanten zijn starters die hun bedrijf onder de aandacht willen brengen. Meestal valt de foto mij het eerst op (tja… “beeld trekt aandacht” hè). En dan lees ik het artikel.

Bijna altijd bestaat het artikel uit tekst die ik voor de website van de klant heb geschreven. Copy, paste en klaar is de journalist.
Dat zie ik als een compliment want blijkbaar is mijn tekst goed genoeg om duidelijk de boodschap over te brengen. Het is dan wel een vorm van jatwerk, maar toch word ik word hier altijd weer vrolijk van.

Zo gebeurde dat ook bij mijn klant Stan Leeflang Kaasspecialist . Het leek mij leuk om dit nu eens met jullie te delen. Hieronder kun je de tekst die ik heb geschreven voor de homepagina van zijn website vergelijken met het onlangs verschenen krantenartikel over zijn nieuwe zaak. Mooi toch!

Moraal van dit verhaal

Dat goede teksten op je website belangrijk zijn, weet je ondertussen wel. Maar ze zijn dus niet alleen belangrijk om online goed te scoren, maar ook omdat ze “viraal” kunnen gaan in de offline wereld. Als jij teksten hebt die goed in elkaar zitten, spreken ze niet alleen de bezoekers van jouw website aan maar kun je (delen van) die tekst zelfs gebruiken voor andere publicatiedoeleinden zoals een artikel in de krant. Handig, want zo houd jij de controle over wat er over jou geschreven wordt (het zijn immers jouw eigen woorden).

Dus vergeet niet om de teksten van jouw website de nodige aandacht te geven. Al is het alleen maar om jouw public relations -online en offline- op orde te hebben. Want je weet maar nooit waar de teksten van jouw website voor gebruikt worden.

Heb jij de teksten voor jouw website of webshop zelf geschreven? Of heb je het door een professional laten doen? Laat het me gerust weten in je reactie, ik ben benieuwd!

P.S.
Heeft dit artikel jou goed geholpen? Deel het dan met jouw netwerk.
Kom je er zelf niet uit? Neem dan contact op zodat ik je kan helpen.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Reageer of stel een vraag

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *