Websites inclusief tekstschrijven!

Hosting jaarcontract opzeggen bij prijsstijging

Sommige hostingbedrijven voeren extreme prijsverhogingen door. Veel ondernemers zien dat pas als ze de factuur voor het nieuwe jaar krijgen. Op dat moment zouden ze het liefst direct hun jaarcontract opzeggen en overstappen naar een ander hostingbedrijf. Maar kan dat?

Inhoudsopgave

Hosting wordt steeds duurder

Om je website online te krijgen, heb je hosting nodig. Dat is het stukje webruimte dat je nodig hebt om je domeinnaam en website te kunnen gebruiken. Als je een WordPress website of WooCommerce webshop hebt, dan kun je zelf kiezen bij welk hostingbedrijf je een hostingpakket afneemt. In mijn artikel Wat is webhosting kun je er meer over lezen.

De laatste jaren lijken de prijzen voor webhosting alleen maar te stijgen. Een kleine prijsverhoging waarin bepaalde kosten worden doorberekend, moet natuurlijk kunnen. Maar er zijn ook hostingbedrijven die plotseling extreme prijsverhogingen doorvoeren. Kun je dan makkelijk je jaarcontract opzeggen of zit je er dan toch nog aan vast?

Meest gekozen: jaarcontract

Omdat er vaak wordt gekozen voor een jaarcontract, merk je eigenlijk pas wat van een prijsstijging als het tijd is om je contract te verlengen. Het is gebruikelijk dat hostingbedrijven je vooraf informeren dat je hostingpakket duurder wordt. Vaak doen ze dit een (ruime) maand voordat je contract afloopt. Als je niet akkoord gaat, kun je je jaarcontract opzeggen en naar een ander hostingbedrijf overstappen. Helaas zien veel ondernemers deze mail vaak over het hoofd en trekken ze pas aan de bel als de factuur betaald moet worden. Da’s te laat, je zit er dan weer voor een jaar aan vast. 

Er bestaan ook SaaS-aanbieders zoals JouwWeb of MijnWebwinkel, die een website + hosting als één product aanbieden. Bij SaaS-aanbieders loop je uiteraard ook het risico dat de prijs wordt verhoogd. Als dat gebeurt, kun je niet zo makkelijk overstappen naar een andere partij! Want je website of webshop is immers onderdeel van het pakket en draait vaak op ‘eigen’ software die je -in tegenstelling tot WordPress en WooCommerce- niet zo maar even kunt verhuizen naar een ander hostingbedrijf. Lees er meer over in Wat is SaaS? Software as a Service uitgelegd.

Kun je je hosting (tussentijds) opzeggen?

Je kunt je hosting altijd (tussentijds) opzeggen, met inachtneming van de opzegtermijn. Als je echter een jaarcontract hebt afgesloten, krijg je in de meeste gevallen geen geld terug. En als de factuur voor de nieuwe contractperiode op de mat ligt, ben je meestal te laat.

Tijdens de opzegtermijn

Stel dat jouw contract loopt van maart tot maart. Dan zal het hostingbedrijf je in januari/februari een mail sturen dat de prijzen voor de nieuwe contractperiode verhoogd worden. Zodoende kun je nog gebruik maken van de opzegtermijn, je jaarcontract opzeggen en je website of webshop verhuizen. Je bent het hostingbedrijf dan geen geld meer verschuldigd.

Tussentijds opzeggen

Stel dat jouw contract loopt van maart tot maart. Je hebt een mail gehad dat er een prijsverhoging wordt doorgevoerd (of je hebt deze mail gemist) en je hebt de factuur betaald. In augustus besluit je alsnog om je contract op te zeggen. Krijg je dan het reeds betaalde deel voor de maanden september t/m februari terug? Nee, want je hebt immers een jaarcontract afgesloten, ongeacht of je dit nu wel of niet gebruikt.

Het voelt vaak heel oneerlijk dat je het ’te veel betaalde’ niet terugkrijgt als je tussentijds opzegt. Aan de andere kant: als jij voor 3 dagen een auto huurt op vakantie, maar je gebruikt hem uiteindelijk maar 2 dagen… dan kun je ook niet claimen dat je geld terug moet krijgen omdat je de auto 1 dag niet gebruikt hebt. Met een jaarcontract voor hosting werkt het net zo: je betaalt vooraf voor 12 maanden; of je al die maanden wel of niet verbruikt, is niet relevant.

Tip: zet de contractdatum in je agenda

Voor hosting geldt hetzelfde als voor je zorgverzekering of energie: het kan geen kwaad om elk jaar even te kijken of de aanbieder nog bij je past. Het beste kun je een notitie maken in je agenda dat je twee maanden vóór je hosting contract afloopt even vergelijkt of je nog wel goed zit bij je huidige aanbieder. Daarnaast moet je natuurlijk altijd alert blijven op mailtjes van je hostingbedrijf, zodat je op de hoogte bent als de tarieven worden aangepast.

Accepteer en anticipeer

Natuurlijk is het pijnlijk als je opeens een stuk meer moet betalen voor je hosting. Maar als je te laat bent met je jaarcontract opzeggen, kun je het maar beter accepteren. Wel kun je anticiperen door in je agenda te noteren wanneer je jaarcontract afloopt, zodat je tegen die tijd kunt kijken hoe de prijzen in de markt zich ontwikkelen en welke hostingpartij eventueel een alternatief voor je kan zijn.

Zelf heb ik overigens in dit schuitje gezeten toen ik nog bij Neostrada zat. Na een forse prijsverhoging heb ik -met pijn in mijn hart- het contract uitgezeten. Twee maanden voordat dit contract afliep, heb ik me goed verdiept in andere partijen in de markt. Cloud86 kwam daarbij als beste alternatief uit de bus, dus ben ik in 2022 naar hen overgestapt. En daar ben ik nog steeds héél blij mee, zoals je in mijn blog Cloud86 webhosting: waarom ik fan ben kunt lezen. Misschien ook iets voor jou?

 

Deel dit bericht:

Meer blogs