Iedereen weet het: referenties zijn belangrijk. Een goede beoordeling kan de doorslag geven of iemand wel of geen klant van jou wordt. Online zijn reviews nóg bepalender om jouw kunde en betrouwbaarheid vast te stellen. Maar hoe kom je aan reviews? Dat lees je in dit blog.
Inhoudsopgave
Het belang van Google reviews
Online reviews zijn de nieuwe mond-tot-mondreclames. Zo’n 90% van de bezoekers van jouw website of webshop leest eerst de reviews over jouw bedrijf voordat ze zaken met je doen. Geen wonder, want ze kennen jou niet persoonlijk. Ze weten dus niet of jij betrouwbaar bent en goed werkt aflevert. Daarom is het belangrijk om reviews over jouw bedrijf te verzamelen.
Eén van de makkelijkste manieren om reviews te verzamelen is via Google. Het is gratis, eenvoudig en ook nog eens direct zichtbaar in de zoekresultaten. Sterker nog: hoe mooier de review, des te groter de kans dat jouw bedrijf beter scoort in Google. Met goede reviews win je dus niet alleen het vertrouwen van je klant, maar ook in de zoekresultaten.
Stappenplan reviews verzamelen in Google
Hoe kom je op een makkelijke manier aan Google reviews? Ik leg je het uit in 4 stappen.
Stap 1: Claim jouw bedrijfspagina in Google
Als eerste moet je ervoor zorgen dat jij een bedrijfspagina op Google hebt. Of je er al een hebt, kun je makkelijk checken.
- Typ jouw bedrijfsnaam in bij Google Zoeken
- Verschijnt er rechts geen kader met jouw bedrijfsinformatie? Dan moet jij nog een bedrijfspagina aanmaken.
- Verschijnt er rechts wel een kader met bedrijfsinformatie? Dan bestaat jouw bedrijfspagina al.
Stap 2: Maak een review link aan
Log nu in op jouw Google bedrijfspagina in Google Mijn Bedrijf. Ga naar Home en scroll naar beneden tot je het onderdeel “meer reviews ontvangen” ziet. Klik op de knop ‘Reviewformulier delen’ om jouw persoonlijke link te krijgen.
Stap 3: Pas de naam van de review link aan
Update 25 januari 2021:
Het is niet meer mogelijk om de naam van de review link aan te passen. Bestaande korte namen en links blijven nog wel werken. Lees meer op de Google Bedrijfsprofiel Help pagina. Je kunt deze stap dus overslaan.
De link die jij nu krijgt van Google bestaat uit een onduidelijke combinatie van cijfers en letters. Niet echt aantrekkelijk om te delen met jouw klanten. Gelukkig kun je via het potloodje aan de rechterkant de naam van de link aanpassen.
Zelf heb ik mijn review link aangepast in mijn bedrijfsnaam: pretty pages webdesign. Het resultaat is geworden: https://g.page/pretty-pages-webdesign/review?rc. Nog steeds een beetje lang maar wél herkenbaar omdat mijn bedrijfsnaam er tenminste in staat.
Stap 4: Deel jouw review link en vraag om reviews
Nu kun je Google reviews gaan verzamelen. Je krijgt van Google de mogelijkheid om jouw link direct te delen via Facebook, WhatsApp of Twitter. Maar je kunt de link ook kopiëren en plakken in een (persoonlijke) mail aan jouw klanten en vragen om hun beoordeling van je dienst of product.
Je kunt de review link ook in de automatische handtekening van jouw e-mail zetten of ergens op jouw website of webshop. Maar er zijn meestal niet veel klanten die hier spontaan gebruik van zullen maken. Het is geen onwil, maar het wordt gewoon vaak over het hoofd gezien. Vráág daarom gewoon aan jouw klant om een review, dat werkt veel beter.
Wat ik heb gedaan, is mijn klanten een (persoonlijke) mail sturen met de vraag ‘wil je een review voor mij achter te laten via deze link …’ (waarbij de link natuurlijk vermeld stond). Daarnaast heb ik ze in die mail uitgelegd hoe zij zelf zo’n link konden maken zodat zij óók makkelijk reviews konden gaan verzamelen.
Conclusie
Reviews verzamelen met Google is super simpel. Het is een laagdrempelige manier om beoordelingen over jouw bedrijf te kunnen laten zien. Daarnaast kunnen goede reviews jouw positie in Google Zoeken verbeteren. Alle reden dus om hiermee aan de slag te gaan. Is er nog iets onduidelijk of lijkt het je te ingewikkeld om het zelf te doen? Neem dan contact op zodat ik je even kan helpen.

