Jouw eigen bedrijfspagina in Google Mijn Bedrijf

Check jij ook wel eens in Google of jouw supermarkt nog open is? Of zoek je het telefoonnummer van jouw favoriete restaurant even snel op? Dan is het fijn als je meteen de juiste informatie vindt. Heb jij al jouw bedrijfsinformatie goed online staan? Je regelt het op jouw bedrijfspagina in Google Mijn Bedrijf.

Eigenlijk heet het geen bedrijfspagina. Het is een “vermelding in Google Mijn Bedrijf”.  Maar als ik “bedrijfspagina” zeg, heb jij tenminste meteen een idee wat ik bedoel. Hieronder zie je hoe de vermelding van Pretty Pages eruit ziet.

Waarom zou jij jouw bedrijf toevoegen aan Google?

Bezoekers klagen het meest over sterk verouderde informatie van bedrijven op internet. Meestal wordt de website nog wel bijgehouden. Maar er wordt niet gecheckt waar de bedrijfsinformatie nog meer vermeld wordt. Een van die plekken is Google. Zelfs als je je nooit bij Google hebt aangemeld is de kans groot dat er tóch een vermelding van jouw bedrijf is te zien.

Google heeft jouw website al lang gezien. Het slimme systeem weet precies waar jij gevestigd bent en wat jouw openingstijden zijn. En omdat jij niet de moeite hebt genomen om een bedrijfspagina te maken, heeft Google dat voor jou gedaan. Deze automatisch gegenereerde bedrijfspagina pikt echter niet elke wijziging direct op. Daarom loopt zo’n pagina altijd achter de feiten aan.

Als jij jouw bedrijf claimt bij Google Mijn Bedrijf krijg je alle mogelijkheden om jouw bedrijf lokaal beter op de kaart te zetten. En dat bedoel ik letterlijk. Jouw bedrijf wordt namelijk vertoond in Google Zoeken en Google Maps. Jij kunt dan jouw vermelding makkelijk wijzigen of aanvullen met allerlei relevante informatie. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Openingstijden
  • Adresgegevens
  • Telefoonnummer
  • Link naar jouw website of een afspraakformulier
  • Reviews
  • Route naar jouw bedrijf
  • Algemene informatie over je bedrijf
  • En nog veel meer

Er zijn dus meer dan genoeg redenen om jouw bedrijf toe te voegen aan Google. Maar hoe doe je dat precies?

Stap 1: Claim jouw bedrijf in Google Mijn Bedrijf

  1. Ga naar Google Mijn Bedrijf en log in met jouw Gmail-account. Wil je zakelijk en privé liever gescheiden houden? Maak dan gewoon eerst een nieuw Gmail account aan met bijvoorbeeld jouw bedrijfsnaam en log daarmee in.
  2. Klik op “Aan de slag”. Er wordt dan gevraagd om jouw bedrijf te zoeken en het te claimen. Komt er geen suggestie naar voren? Klik dan op de optie ‘Maak een bedrijf met deze naam’.
  3. Vul alle gegevens in. Maak je niet druk over een foutje want je kunt alles achteraf weer aanpassen.
Verificatie -zeker als jij je voor het eerst aanmeldt- gaat bijna altijd per briefkaart. Zorg er dus voor dat jij ook daadwerkelijk post kunt ontvangen op het adres dat jij in Stap 1 hebt opgegeven of vul tijdelijk jouw privé adres in dat je na de verificatie dan aanpast in het juiste bedrijfsadres.

Stap 2: Jouw Google Mijn Bedrijf vermelding verifiëren

Om te voorkomen dat zomaar iemand jouw bedrijf claimt, vereist Google verificatie van jouw vermelding. Hier zijn vier manieren voor:

  1. Per briefkaart. Deze optie is bijna altijd de enige optie die je kunt kiezen als jij je voor het eerst aanmeldt bij Google Mijn Bedrijf.  Op de briefkaart staat een verificatiecode die je in moet vullen in jouw account bij Google Mijn Bedrijf.
  2. Per SMS. In dit geval ontvang je de verificatiecode per SMS maar deze optie komt zelden voor.
  3. Per e-mail. In  dit geval ontvang je een mail met een verificatielink waar jij op moet klikken, maar deze optie komt ook zelden voor.
  4. Direct verifiëren. In dit geval heb je jouw vermelding ooit al eens geverifieerd in een dienst van Google en/of heb je jouw mailadres daar al eens voor gebruikt.

Nogmaals: zorg ervoor dat jij daadwerkelijk post kunt ontvangen op het adres dat jij in Stap 1 hebt opgegeven of vul tijdelijk jouw privé adres in dat je na de verificatie dan aanpast in het juiste bedrijfsadres want verificatie gaat bijna altijd per briefkaart.

Stap 3: Jouw Google Mijn Bedrijf vermelding aanvullen

Als jij jouw vermelding hebt geverifieerd, kun je jouw account verder aanvullen. Je hebt de keuze tussen allerlei onderdelen zoals:

  • Bedrijfsnaam
  • Categorie
  • Adresgegevens
  • Servicegebied
  • Openingstijden
  • Telefoonnummer
  • Link naar jouw website of webshop
  • Link naar jouw contactformulier of afsprakenformulier op jouw site
  • Service of producten
  • Algemene informatie over jouw bedrijf
  • Foto’s van jouw bedrijf

Conclusie

Het is een must om jouw bedrijf aan te melden bij Google Mijn Bedrijf. Je hebt dan niet alleen de volledige controle over hoe jouw bedrijfsinformatie verschijnt in Google, maar je scoort in de lokale zoekresultaten van Google ook een stuk beter.

Daarnaast kun je nu gebruik maken van andere (gratis) diensten van Google voor jouw bedrijf. Wat dacht je van Google Search Console waarmee je inzicht krijgt hoe Google jouw website indexeert. Of lees hoe jij kunt starten met het verzamelen van reviews in Google en ga ermee aan de slag.

Lukt het jou niet om jouw vermelding te claimen in Google Mijn Bedrijf of loop je vast met de instellingen? Neem dan even contact met mij op, dan kijk ik even met je mee.

Heb jij jouw vermelding in Google Mijn Bedrijf al geregeld? Of ga je er binnenkort mee aan de slag, nu je ziet hoe makkelijk het is? Ik hoop van wel! Reageer hieronder en laat mij weten of jij Google Mijn Bedrijf ook zo handig vindt.

P.S.
Heeft dit artikel jou goed geholpen?
Deel het dan met jouw netwerk of geef mij een
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Meer gratis tips

Reageer of stel een vraag

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *