Hoe jij makkelijk Google reviews verzamelt

Iedereen weet het: referenties zijn belangrijk. Een goede beoordeling kan de doorslag geven of iemand wel of geen klant van jou wordt. Online zijn reviews nóg bepalender. Want bezoekers van jouw website of webshop kennen jou niet persoonlijk. Zij weten dus niet of jij betrouwbaar bent en goed werk aflevert. Daarom kijkt zo’n 90% van de bezoekers eerst even online bij de reviews voordat zij zaken met jou doen.

Maak gebruik van Google reviews

Eén van de makkelijkste manieren om online reviews te verzamelen is via Google. Het is gratis, eenvoudig en ook nog eens direct zichtbaar in de zoekresultaten. Sterker nog: hoe mooier de review,  hoe groter de kans dat jouw bedrijf beter scoort in Google. Maar hoe kom je aan Google reviews? Ik leg je het uit in 4 stappen.

In het kort

  1. Claim jouw bedrijfspagina in Google
  2. Maak een review link aan
  3. Pas de naam van de review link aan
  4. Deel jouw review link en vraag om reviews

Stap 1: Claim jouw bedrijfspagina in Google

Als eerste moet je ervoor zorgen dat jij een bedrijfspagina op Google hebt. Of je er al een hebt, kun je makkelijk checken.

  • Typ jouw bedrijfsnaam in bij Google Zoeken
  • Verschijnt er rechts geen kader met jouw  bedrijfsinformatie? Dan moet jij nog jouw bedrijfspagina aanmaken.
  • Verschijnt er rechts wel een kader met bedrijfsinformatie? Dan bestaat jouw bedrijfspagina al.
Soms heeft Google jouw bedrijfspagina al automatisch aangemaakt. In dat geval kun je jouw bedrijf claimen om daarna jouw bedrijfspagina te kunnen beheren. Lees op Jouw eigen bedrijfspagina in Google Mijn Bedrijf hoe je dat doet.

Stap 2: Maak een review link aan

Log nu in op jouw Google bedrijfspagina in Google Mijn Bedrijf. Ga naar Home en scroll naar beneden tot je het onderdeel “meer reviews ontvangen” ziet. Klik op de knop ‘Reviewformulier delen’ om jouw persoonlijke link te krijgen.

Stap 3: Pas de naam van de review link aan

De link die jij nu krijgt van Google bestaat uit een onduidelijke combinatie van cijfers en letters. Niet echt aantrekkelijk om te delen met jouw klanten. Gelukkig kun je via het potloodje aan de rechterkant de naam van de link aanpassen.

Zelf heb ik mijn review link dus aangepast in mijn bedrijfsnaam: pretty pages webdesign. Het resultaat is toen geworden: https://g.page/pretty-pages-webdesign/review?rc. Nog steeds een beetje lang maar dit keer wél herkenbaar omdat mijn bedrijfsnaam er tenminste in staat.

Stap 4: Deel jouw review link en vraag om reviews

Nu kun je Google reviews gaan verzamelen. Je krijgt van Google de mogelijkheid om jouw link direct te delen via Facebook, WhatsApp of Twitter. Maar je kunt de link ook kopiëren en plakken in een (persoonlijke) mail aan jouw klanten en vragen om hun beoordeling van jouw dienst of product.

Je kunt de review link ook in de automatische handtekening van jouw e-mail zetten of ergens op jouw website of webshop. Maar er zijn meestal niet veel klanten die hier spontaan gebruik van zullen maken. Het is geen onwil, maar het wordt gewoon vaak over het hoofd gezien. Vráág daarom gewoon aan jouw klant om een review, dat werkt veel beter.

Wat ik heb gedaan, is mijn klanten een (persoonlijke) mail sturen met de vraag “om een review voor mij achter te laten via deze link …”(waarbij de link natuurlijk vermeld stond). Daarnaast heb ik ze in die mail uitgelegd hoe zij zelf zo’n link konden maken zodat zij óók makkelijk reviews konden gaan verzamelen.

Conclusie

Reviews verzamelen met Google is super simpel. Daarnaast kunnen goede reviews jouw positie in Google Zoeken verbeteren. Alle reden dus om hier eens mee aan de slag te gaan!

Is er nog iets onduidelijk of lijkt het je te ingewikkeld om het zelf te doen? Neem dan contact op zodat ik jou kan helpen.

Wist jij al dat je zo makkelijk reviews in Google kon verzamelen? Of gebruik jij een andere methode? Misschien hecht jij helemaal niet aan reviews en doe je er niet aan? Laat een reactie achter en vertel wat jij van Google reviews vindt.

Reageer of stel een vraag

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *