Je wilt natuurlijk dat jouw website goed scoort in Google. Daarom moet je rekening houden met het algoritme van de zoekmachine. Dat doe je met SEO (zoekmachine optimalisatie). Maar wat als het algoritme opeens verandert? Mijn pleidooi: zorg gewoon voor een goéde website, dan kan er weinig misgaan.
Inhoudsopgave
Je website laten scoren in Google
Heb jij een website? Dan wil je natuurlijk zo hoog mogelijk scoren in de zoekresultaten. Misschien heb je je al een beetje in de materie verdiept en heb je gelezen dat je dan jouw website moet optimaliseren voor de zoekmachines zodat je website zoveel mogelijk voldoet aan de criteria van het algoritme. Dit doe je door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO).
Een SEO-expert zal je vertellen dat je het liefst aan álle criteria van het algoritme moet voldoen. Logisch, want hoe meer ‘eisen’ van Google je vervult, hoe beter je scoort. Maar wat als Google tussentijds de criteria aanpast? Of een criterium dat eerst héél belangrijk was, opeens laat vallen? Dan heeft dat wellicht consequenties voor jouw website en scoor je opeens een stuk minder goed in de zoekresultaten.
Daarom is mijn pleidooi: zorg gewoon dat jouw website in basis (al) goed is. Vaak heb je dan ‘van nature’ al aan de belangrijkste criteria voldaan waardoor je website een prima resultaat in de zoekresultaten kan boeken. Hieronder laat ik je zien hoe je met logisch nadenken al een heel eind op weg kunt komen qua SEO.
SEO wordt soms gezien als dé oplossing waarmee je kunt scoren in Google. Veel mensen denken dat als je een plugin zoals Yoast gebruikt en voor allemaal groene bolletjes zorgt, het vanzelf helemaal goed komt. Maar zoals je kunt lezen in Zo krijg je alle bolletjes op groen in Yoast werkt het zo niet. SEO is een tool om ervoor te zorgen dat jouw website zoveel mogelijk aan de verschillende ranking factoren van het algoritme van de zoekmachines voldoet. In basis moet jouw website echter wel in orde zijn: een trage website of een website met oninteressante content kun je tot in detail finetunen met een plugin als Yoast, maar met een slechte website zul je nooit optimaal kunnen scoren.
Het algoritme van Google
Laten we nu eens kijken hoe het algoritme van Google werkt. Google beoordeelt elke website op meer dan 200 verschillende ranking factoren. Deze factoren vormen het algoritme dat bepaalt hoe jouw website in de zoekresultaten wordt getoond. Bekende voorbeelden van ranking factoren zijn:
- de snelheid van je website (laadtijd van je pagina’s)
- het door Google makkelijk kunnen doorzoeken (‘crawlen’) van je website
- het gebruik van relevante content en de (juiste) zoekwoorden
- het gebruik van interne en externe links
- de mobielvriendelijkheid van je website (op tablets en smartphones)
Om goed te kunnen scoren in Google, is het dus nodig dat je website aan zoveel mogelijk ranking criteria voldoet. Dat kun je bereiken door je website te optimaliseren met zoekmachine optimalisatie (SEO). Dit klinkt ingewikkeld, maar het is vooral logisch nadenken:
- kies een goed hostingbedrijf met snelle servers
- zorg voor een logische opbouw en een XML sitemap
- zorg voor prettig leesbare, informatieve teksten
- gebruik interne links (structuur), uitgaande links en zorg voor backlinks
- zorg dat je website perfect getoond wordt op elk schermformaat
Wees kritisch op ranking factoren
Blijf altijd kritisch op de ranking factoren. Zelf laat ik vooral de gebruiksvriendelijkheid van mijn website voorop staan. Dat betekent dat de techniek in orde moet zijn (snelheid), er een fijne ‘flow’ in de website moet zitten en de teksten prettig leesbaar moeten zijn. Het is namelijk de bedoeling dat mijn website jóu, de bezoeker, overtuigt van mijn kennis en kunde en je verleidt om zaken met mij te doen.
Dat is dan ook de reden dat ik niet elke ranking factor blind volg. Hieronder geef ik wat voorbeelden waar ik zo mijn eigen ideeën over heb of had:
Local SEO
Toen ik in 2015 mijn eerste website maakte, lag de focus heel erg op local SEO. Om ervoor te zorgen dat de website van je bedrijf in jouw marktgebied hoog scoorde in de zoekresultaten, was het slim om er veel geografische content op te plaatsen. Vrij vertaald: de zoekterm ‘webdesigner’ werd ‘webdesigner in Hillegom’. Dit leidde tot keyword stuffing:
Zoekt u naar een webdesigner in Hillegom, dan bent u bij mij aan het juiste adres! Want als webdesigner in Hillegom kan ik u helpen. Of het nu gaat om het maken van een nieuwe website of het onderhoud van een bestaande website: deze webdesigner in Hillegom staat voor u klaar!
Zo’n tekst was dan misschien goed voor de zoekmachines, maar niet voor de bezoeker van je website. Daarom besloot ik: aan die overkill van geografische content doe ik niet mee. Ik schrijf mijn teksten voor de bezoekers van mijn website, niet voor Google. Blijkbaar was ik mijn tijd vooruit want inmiddels draait alles om ‘kwalitatieve content’. Keyword stuffing wordt nu gezien als een vorm van spam waarvoor je door Google zelfs bestraft wordt met een lágere plek in de zoekresultaten!
Blog
Een andere trend was: je moet gaan bloggen, want dan scoor je hoger in de zoekresultaten. De gedachte hierachter begrijp ik: met elk blogartikel voeg je immers nieuwe content toe aan je website. En hoe groter je website wordt, hoe meer kans dat er iets op staat (een onderwerp, een trefwoord) waarop gezocht wordt in Google. Veel ondernemers wilden dan ook een blog aan hun website toevoegen omdat ze daarmee ‘dus’ goed zouden scoren.
Maar niet iedereen kan even goed schrijven. En -laten we eerlijk zijn- een slecht geschreven blog is gewoon een afknapper. Ook Google kwam tot die conclusie: daarom draait het tegenwoordig bij bloggen niet meer om de kwantiteit maar om kwaliteit. Het gaat er niet (meer) om dat jij een grote website hebt waarop er veel ’treffers’ van Google mogelijk zijn, maar of jouw blogs ook echt wat toevoegen aan de wereld. Dit kan Google bijvoorbeeld afmeten aan de tijd die jouw bezoeker neemt om je blog te lezen of aan het aantal links vanaf andere websites naar jouw blog, etc.
Verder zal het me niets verbazen als de kwaliteitseisen van Google alleen maar strenger worden, omdat de ruimte op servers op beperkt is. Je kunt immers niet de hele wereld volbouwen met datacenters, dus er zullen (ooit) keuzes moeten worden gemaakt. En als ik zie dat we in een paar jaar tijd zijn opgeschoven van ‘zoveel mogelijk content’ naar ‘alleen kwalitatieve content’, verwacht ik dat dit echt een trend is die zich doorzet.
Je moet dus niet gaan ‘bloggen om het bloggen’, maar écht een goed verhaal kunnen neerzetten. Is dat niet jouw ding, overweeg dan om je website op een andere relevante manier uit te breiden zoals met een portfolio of fotogalerij.
Logisch nadenken
Je website laten scoren in Google is weten wat er van je website wordt verwacht qua techniek en kwaliteit. Daarmee zorg je ervoor dat het fundament van je website in orde is en bestand is tegen het wisselende algoritme van Google. Het is vaak ook een kwestie van logisch nadenken en bij jezelf te rade gaan hoe jij je eigen website als bezoeker zou willen ervaren. Want je maakt hem niet voor Google maar voor je bezoeker: dát is je toekomstige klant en als die jouw website weet te waarderen, volgen de zoekmachines vanzelf.
Heb jij er nou alles aan gedaan maar lukt het je toch niet om een goede positie in de zoekresultaten te bemachtigen? Dan kun je altijd contact met me opnemen zodat ik met je mee kan kijken en wellicht verbeterpunten kan aandragen.