Gebruik geen ‘Welkom op mijn website’

Op veel websites kom je de tekst ‘Welkom op mijn website!’ tegen. Of een suffe variant daarop. Vaak bovenaan en lekker groot zodat de tekst goed opvalt. Doe jij dat ook op jouw website? Stop er dan mee want het voegt niets toe. Sterker nog: het is zonde van de kostbare ruimte op jouw website.

Er is namelijk een verschil tussen de echte wereld en de online wereld.

Als je een winkel hebt of een bedrijf en er loopt een klant binnen, is een begroeting met ‘Hallo! Welkom!’ prima. Je begroet de klant, laat zien dat je er bent om te helpen en laat de klant zich welkom voelen om lekker bij jou rond te kijken.

Online werkt dat anders. Bezoekers van jouw website zitten niet te wachten op een gezellig praatje maar willen snel weten wat jij aanbiedt. Oh, en hier heb je zo’n 3 seconden de tijd voor want daarna beslist de klant ‘ja’ of ‘nee’. Dit betekent dat je binnen die 3 seconden al duidelijk moet hebben gemaakt wat je precies doet of verkoopt. En dan ook nog eens op zo’n manier dat de bezoeker wordt getriggerd om méér van jouw website te bekijken.

Overbodige informatie

Schrijven is schrappen. En dat geldt al helemaal voor het zinnetje ‘Welkom op mijn website!’ want:

  • Natúúrlijk zijn de bezoekers welkom anders had je jouw website wel achter een inlogscherm geplaatst
  • Deze zin neemt ruimte in van informatie die wél relevant is: wat doe je, wat verkoop je, waarom bij jou?

Slecht voor je SEO

Als je dat ‘Welkom op mijn website!’ dan ook nog eens in de titel plaatst (want dan valt het zo lekker op!) krijgt deze zin de zogenaamde H1-tag waarmee je aan de zoekmachines vertelt: dit is de belangrijkste zin van deze pagina, dit is waar de pagina over gaat.

In dat geval wordt de pagina door de zoekmachines geïndexeerd op de tekst ‘Welkom op mijn website!’ en komt jouw website dus alleen bovendrijven als iemand zoekt op die specifieke tekst. Daar heb je dus niets aan want je wilt gevonden worden op ‘website laten maken in Hillegom’ of op ‘kinderkleding kopen’.

Ik snap het wel, hoor

Veel ondernemers vergeten dat als zij een website (of webshop) laten maken, zij zélf de teksten moeten schrijven. En dat is vaak best moeilijk. Want hoe schrijf je nou iets waaruit blijkt dat jij super aardig bent, goed in je werk, mooie producten levert én wat tegelijkertijd een tekst is die ervoor zorgt dat jouw bezoekers ook echt klanten worden. En dan óók nog eens in een beperkt aantal woorden want je wilt enorme lappen tekst uiteraard voorkomen… pfff…

Een goede welkomsttekst schrijven is echt best ingewikkeld. Dus zo’n zinnetje met ‘Welkom op mijn website!’ is in ieder geval een aardig begin. Maar het voegt alleen niets toe. Sterker nog, het is zo’n simpele, ongeïnspireerde tekst dat het bijna onprofessioneel overkomt: met zo weinig aandacht voor je tekst kan een bezoeker zich afvragen welke aandacht jij dan geeft aan je product of dienst, toch?

Maar goed, zo zie je maar dat (online) schrijven een vak is. Dus snap ik volkomen dat je terugvalt op zo’n dooddoener als ‘Welkom op mijn website!’ zodat er tenminste íets staat. Maar het kan dus beter. Veel beter.

Hoe moet het dan wel?

De bezoeker heeft een vraag. Jij hebt de oplossing. Zo simpel is het.

‘Wil jij een website laten maken? Pretty Pages maakt niet alleen jouw website maar schrijft ook meteen alle teksten.’

‘Zoek jij een leuk kraamcadeau? Bij BoonDesigns kun je knuffels en babykleding kopen met de naam van het kindje!’

‘Ammerlaan is uw ambachtelijke bakker voor brood en banket in Hillegom. Van maandag t/m zaterdag geopend.’

Tekstschrijver inschakelen of zelf doen

Met een beetje logisch verstand (en met misschien wat spieken bij je concullega’s) kun je dit best zelf doen. Lukt het je echt niet, dan kun je overwegen om een professionele tekstschrijver in te schakelen. Dat kan duur zijn maar als het goed gedaan wordt, verdien je deze investering ruimschoots terug.

Je kunt natuurlijk ook bij mij terecht. Bij Pretty Pages maak ik websites inclusief copywriting. Dat betekent dat ik naast het bouwen van de website ook het schrijven van alle webteksten voor mijn rekening neem zodat mijn klant zelf niets meer aan de website hoeft te doen. Hier ligt echt mijn hart omdat ik dan een compleet project kan afleveren waarin elk detail op elkaar afgestemd is.

Maar als jij alleen een tekstschrijver zoekt, kan ik je ook helpen. Ik ben al vaak genoeg ingeschakeld als  ‘losse’ tekstschrijver door ondernemers die ergens een website hebben laten maken en zich niet realiseerden dat ze dan zelf tekst moesten aanleveren. Daar hebben ze geen zin in, geen tijd voor of geen affiniteit mee en daarom nemen ze contact met mij op. 

Waar je ook voor kiest, zelf doen of een tekstschrijver inhuren, zorg ervoor dat er geen ‘Welkom op mijn website!’ op je website (meer) staat maar een gebruikersvriendelijke, prikkelende tekst. Een bezoeker die meteen snapt op wat voor een website hij is beland, het gevoel heeft begrepen te worden en direct aan de slag kan, kan zich geen beter welkom wensen.

Reageer of stel een vraag

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *