Hoe vind je de juiste webdesigner

Als je een website of webshop wilt laten maken, moet je op zoek naar een webdesigner. Op het internet vind je een gigantisch aanbod van ZZP’ers en webdesignbureaus die allemaal staan te trappelen om jou van dienst te zijn. De ene aanbieding klinkt nog mooier dan de andere. Maar hoe weet je nu of je de juiste webdesigner kiest?

Voorkom teleurstellingen

Steeds vaker krijg ik verhalen te horen van ondernemers die geen goede ervaring hebben gehad met hun (vorige) webdesigner. Soms ging het om kleine dingetjes zoals wijzigingen aan hun website die niet snel genoeg werden doorgevoerd, de communicatie die moeizaam verloopt of het totale gebrek aan meedenken met de klant.

Maar het ergst om te horen is dat de website (of webshop) helemaal niet voldoet aan de verwachting die de klant had. En nee, dan hebben we het niet alleen over van die budget websites van 199 euro maar zelfs over websites die duizenden euro’s hebben gekost.

De teleurstelling over een website die je eigenlijk niet mooi vindt, de verloren tijd die erin is gestoken, het geld dat je kwijt bent… Het breekt mijn hart als ik die verhalen hoor. Maar tegelijkertijd denk ik: hoe dan?! Doen  ondernemers dan helemaal geen onderzoek met wie ze in zee gaan? Spoiler: nee, dat doen ze niet of nauwelijks. Daarom geef ik hier 5 tips om teleurstellingen te voorkomen.

Tip 1: Wat wil jij?

Je wilt een website of een webshop laten maken. Maar wát voor een? Hoe moet ie eruit zien? Welke kleuren? Moet er een contactformulier op? Een bestelformulier? Reviews? Vind je een slider op de homepagina leuk of wil je liever één mooie grote foto? Het verbaast mij dat veel van mijn klanten vooraf geen idee hebben wát ze nu precies willen. Terwijl je daar toch echt goed over zou moeten nadenken, anders krijg je straks een standaard WordPress template voorgeschoteld.

Mijn tip: kijk bij je concurrenten. Wat voor een website of webshop heeft jouw directe concurrentie? Wat vind je daar leuk aan of juist niet? Hoe zou jij het net even anders doen om er jouw draai aan te geven? Echt, het internet ligt bezaaid met de mooiste voorbeelden. Dus doe inspiratie op en zoek alvast naar de juiste ingrediënten voor jouw website. Dan kun je straks duidelijk schetsen wat jij precies voor ogen hebt en word je niet afgescheept met een standaard WordPress template.

Tip 2: Bepaal je budget

Goedkoop is duurkoop? Welnee. Het ligt er maar aan wat jij écht nodig hebt. Als jij een simpele website wilt dan zou een budget website van 199 euro best bij je kunnen passen. Je moet alleen even goed de kleine lettertjes lezen: zit je met zo’n website bijvoorbeeld meteen aan een abonnement vast van 30 euro per maand dan wordt het alsnog een dure business.

Ik hou van duidelijkheid dus vind je mijn tarieven op mijn website en omschrijf ik zo goed mogelijk wat je ervoor krijgt. Persoonlijk vind ik het een “no go” als er geen prijzen worden vermeld en je een offerte moet aanvragen of contact moet opnemen om erachter te komen of de webdesigner überhaupt binnen je budget past.

Houd er wel rekening mee dat hoe goedkoper de website is, hoe meer je zelf moet doen. Teksten en afbeeldingen moet je bijvoorbeeld altijd al zelf aanleveren (behalve bij mij, maar ik ben echt een uitzondering op de regel) maar bij de budget websites moet je die teksten en plaatjes meestal óók nog eens zelf op je website zetten. Dat soort dingen dus.

Tip 3: Bekijk de portfolio

Elke webdesigner heeft z’n eigen stijl. Toch móet hij een vertaalslag kunnen maken zodat elke website of webshop precies aansluit bij wat de klant wil of nodig heeft. Een website voor een beautysalon moet nu eenmaal een andere uitstraling hebben dan een website voor een bouwbedrijf. Bekijk daarom altijd de portfolio en ontdek of de stijl van de webdesigner jou aanspreekt en of er verschillende stijlen en uitstralingen worden beheerst.

Als je mijn portfolio bekijkt, hoop ik dat je ziet dat ik voor elke klant een verschillende stijl en uitstraling nastreef. Ik vind het belangrijk dat de klant zich herkent in de website die ik voor hem/haar heb gemaakt en denkt “ja, dat ben ik!”. Een website is soms net een trouwjurk: in basis lijken ze allemaal op elkaar maar als je goed kijkt, zie je de details en verschillen die ervoor zorgen dat dit exemplaar helemaal jóuw trouwjurk is.

Een portfolio geeft meestal een “platte’ indruk van de homepagina van de gemaakte websites en webshops. Meestal kun je doorklikken om alles “in het echt” te bekijken. Doe dat, want dat geeft je een véél betere indruk hoe alles functioneert. Hoe meer portfolio’s je bekijkt, hoe beter je in de gaten krijgt of een webdesigner echt unieke websites kan maken of dat hij zijn brood verdient met een standaard WordPress template dat hij keer op keer (en wellicht te pas en te onpas) gebruikt.

Tip 4: Bekijk de reviews

Reviews kunnen je een goed beeld geven van hoe andere klanten de samenwerking met de webdesigner hebben ervaren. Sinds 28 mei 2022 zijn de EU-regels omtrent reviews aangescherpt en moet je kunnen aantonen dat reviews van échte klanten zijn. Dus de kans om fake reviews te lezen wordt steeds kleiner.

Ook ik vraag mijn klanten altijd of ze een review willen achterlaten. Dat doe ik ruim nadat het project is afgerond zodat we weer iets meer afstand van elkaar hebben kunnen nemen en de klant de tijd heeft gehad om te ontdekken of alles écht helemaal naar wens is verlopen. Dat levert de meest eerlijke -en soms verrassende- reviews op.

Toch een kleine aantekening hierbij: de meeste mensen houden niet van gedoe en houden het liever gezellig als ze een review (moeten) achterlaten. Daarom zijn de meeste reviews vaak positief. Prima, want dat geeft je alvast een eerste indruk. Maar de slechte reviews zijn natuurlijk veel interessanter: wat ging er mis en hoe wordt daarop gereageerd. Als je het zo bekijkt, is het bijna jammer dat ik nog nooit een negatieve review heb ontvangen 🙂

Tip 5: Maak kennis met elkaar

Als ik een website voor iemand moet maken, wil ik een beeld van die persoon hebben. Dat geeft me houvast over hoe de website eruit moet komen te zien: hip en strak of romantisch en zacht. Het liefst spreek ik daarom bij de klant thuis of op kantoor af omdat die “eigen” omgeving zoveel over iemand zegt. Maar een gesprek bij mij thuis kan ook heel verhelderend werken. Het gaat erom dat ik een kijkje in iemands persoonlijkheid heb kunnen nemen. Pas als ik een goed beeld heb, kan ik voor 100% aan de slag.

Omgekeerd geldt voor jou dat jij ook wilt weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Is er een klik en snapt de webdesigner wat jij voor ogen hebt? En komt de webdesigner ook met eigen ideeën en voorstellen of wordt er blind akkoord gegaan met alles wat jij zegt? Dat laatste hoop ik niet want je bent op zoek naar een professional die jou kan adviseren, niet naar iemand die simpelweg doet wat jij vraagt. Plan daarom altijd een gesprek zodat je even aan elkaar kunt snuffelen.

Helemaal enthousiast en dolblij met de webdesigner die jij hebt gevonden? Goed zo, go for it! Maar heb je nog wat twijfels, is het too good to be true of is die klik er gewoon niet? Laat dan gaan en zoek een ander. Je kunt beter nú de tijd nemen om de juiste webdesigner voor jou te vinden dat dat je straks teleurgesteld bent over jullie samenwerking.

Succes met zoeken!

Al deze tips hebben maar één doel: dat jij straks de webdesigner vindt die bij jouw ideeën past en doet wat ie belooft. Zodat jij straks niet teleurgesteld achterblijft met een website of webshop die niet aan jouw verwachtingen voldoet. Wees voorbereid en laat je niet overrompelen door zomaar met iemand in zee te gaan: je kunt je geld maar één keer uitgeven.

Natuurlijk ben je ook bij mij van harte welkom. Maar dan nog moet je jouw huiswerk doen: kijken wat je precies wilt en checken of ik aan die verwachtingen kan voldoen. Sowieso zullen we dan eerst een persoonlijk gesprek plannen om te kijken of we een klik met elkaar hebben want dat is de basis. Wat je ook doet: ik wens je veel  succes met je zoektocht en hopelijk vind je de perfecte match!

Reageer of stel een vraag

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *