Het verschil tussen een auto of website kopen? Geen!

Stel dat je een nieuwe auto wilt kopen. En dat je dan naar de dealer gaat en zegt: “Doe mij er maar één!“. Wat denk je dat er dan gebeurt? Iedereen weet dat een auto kopen een grote investering is. Daar denk je goed over na. Je kijkt welk merk jou het meest aanspreekt. Welke kleur je mooi vindt. En of het binnen jouw budget past.

Zo vind je jouw droomauto

Natuurlijk weet jij best hoe jij jouw droomauto vindt. Eerst zet je jouw wensen op een rij. Dan ga je eens lang je bij een dealer. Je vertelt wat je zoekt. De behulpzame verkoper stelt jou nog wat vragen: voor welk soort ritten is de auto bedoeld? Hoeveel personen wil je vervoeren? Op welke brandstof moet de auto rijden?

Misschien maak je een proefrit. Of niet.

Daarna ga je naar huis. Zonder auto. Want het is nogal een investering. Dus wil je thuis de zaken nog eens rustig op een rijtje zetten. Het advies van de verkoper goed overwegen. Nog even checken of deze auto echt álles heeft wat jij zoekt.

Daarna koop je jouw droomauto. Of niet.

Van droomauto naar droomwebsite

De vergelijking tussen een nieuwe auto of website lijkt misschien gek. Maar er zijn veel overeenkomsten. Een website laten maken is namelijk óók een grote investering. Maar toch wordt daar vaak minder goed over nagedacht. Dat is gek, want de ene website is de andere niet.

 Net als bij een auto kopen is het handig om vóóraf te bedenken hoe de website eruit moet zien en wat het doel van de website is. Wil je ‘gewoon’ een website die wat zegt over jouw bedrijf, met een contactformulier? Wil je jouw dienst of product kunnen verkopen? Of zoek je misschien personeel en wil je goed gevonden worden door door potentiële kandidaten?

Je laat niet ‘gewoon’ een website maken: je hebt ongetwijfeld een doel voor ogen. Probeer dit doel zo concreet mogelijk te maken. Vertel welke stijl je mooi vindt (voorbeelden!) en laat gerust je budget weten zodat daar rekening mee kan worden gehouden. Dat doe je toch ook als je een nieuwe auto koopt?

Zó bepaal je hoe jouw nieuwe website moet worden

Als jij een website wilt laten maken zul je van tevoren na moeten denken over zaken zoals:

  • Wat is het doel van je website?
  • Wat is je doelgroep?
  • Wil je diensten aanbieden of producten verkopen?
  • Welke functionaliteiten moet je hebben (bijvoorbeeld: betalen met iDEAL)?
  • Welke functionaliteiten wil je hebben (bijvoorbeeld: portfolio)?
  • Lever jij de ‘content’ aan (foto’s, teksten) of wil je dat uitbesteden?

Dit zijn maar wat voorbeelden. Het gaat erom dat je vooraf een duidelijk plan hebt welke kant je op wilt met je website. Een goede webdesigner zal altijd een kennismakingsgesprek plannen. Alleen al om te peilen wat je nu precies wilt en of hij/zij aan die vraag kan voldoen. Ja, er zijn veel beunhazen bij maar echt: de meeste webdesigners willen gewoon dat jij straks tevreden bent met het resultaat. Lees anders mijn artikel Hoe vind je de juiste webdesigner zodat je weet hoe je een goeie websitebouwer herkent.

Oh ja, budget!

Natuurlijk speelt jouw budget altijd een rol. Niet voor niets is de meest gestelde vraag die ik krijg: “Wat kost een website?“. Op zich een altijd overbodige vraag omdat mijn tarieven gewoon op mijn website staan. Maar daarnaast: de prijs zegt niet altijd alles. Want wat krijg je daar nu precies voor? Is alles inbegrepen? Zitten er addertjes onder het gras? 

Mijn advies: als je een webdesigner hebt gevonden die je aanspreekt (hoe de eigen website is, de voorbeelden uit de portfolio), trek dan gewoon de stoute schoenen aan en neem contact op. Soms denk je dat iets duur is en valt het mee. Of je hoort hoeveel werk jouw droomwebsite met zich mee brengt en snapt dan beter hoe de prijs wordt opgebouwd. Hoe dan ook, een beetje webdesigner neemt even de tijd en moeite om jou goed te adviseren. Dat doe ik ook regelmatig. Niet om iemand een website ‘aan te smeren’ maar om genoeg vertrouwen op te bouwen dat de ondernemer bij mij komt als er een website of webshop nodig is. Dus schroom niet en neem gerust contact op als je even vrijblijvend wilt sparren. 

Je ziet: geen verschil tussen een auto of een website kopen

Zoals bij elke grote aankoop is er in basis weinig verschil of je nu een nieuwe auto koopt of een nieuwe website laat maken. In beide gevallen moet je ervoor zorgen dat je goed voorbereid bent en goed weet wat je precies wilt. Als je vooraf een checklist maakt, kom je goed beslagen ten ijs. En dan weet je zeker dat je geen miskoop doet. Succes!

Reageer of stel een vraag

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *