Webshop starten? Dit zijn de juridische regels

Voor een webshop bestaan andere wettelijke regels dan voor jouw ‘echte’ winkel. Dit komt omdat consumenten ontzettend goed beschermd worden als zij online iets kopen. Want zij kunnen jou -de verkoper- niet ontmoeten en de producten niet zien of testen. Ik leg je uit welke (juridische) regels er daarom in jouw webshop verwerkt moeten worden.

In het kort

Bedrijfsinformatie

Klanten moeten snel kunnen zien met wie zij zaken doen. Daarom moet je jouw bedrijfsinformatie op een duidelijke plek vermelden in jouw webshop. Je kunt dat doen in de footer of op de contactpagina. Dit zijn de gegevens die je moet vermelden:

  • naam van je bedrijf zoals je ingeschreven staat bij de KvK
  • adres van waar jij jouw bedrijf runt (dus niet alleen een postbus)
  • e-mailadres
  • telefoonnummer
  • KvK nummer
  • BTW nummer

Vind jij het vervelend om jouw (privé) adres of telefoonnummer op je website te vermelden omdat je geen zin hebt in onaangekondigd bezoek of ongelegen telefoongesprekken? Dan mag je gerust de toevoeging “geen bezoekadres” of “bellen tussen 14.00 en 17.00 uur” (of wat dan voor jou ook van toepassing is) erbij vermelden.

Productinformatie

Je bent verplicht om zoveel mogelijk informatie over je product(en) te vermelden zodat je klant niet voor verrassingen komt te staan. Bij kleding kun je dan denken aan de maat en kleur maar ook aan de stof of speciale wasvoorschriften.

Knoppen en vinkjes

Knoppen (buttons) moeten duidelijk zijn. Zo moet bij de bestelknop bijvoorbeeld duidelijk zijn dat de klant een betalingsverplichting aan gaat. Dus geen ‘afronden’ maar ‘nu betalen’. Verder mag je geen vooraf-ingevulde vinkjes bij een checkbox neerzetten; dus geen vinkje bij ‘ik heb de voorwaarden gelezen’ of ‘ik abonneer mij op de nieuwsbrief’. Volgens de wet moet de klant namelijk actief toestemming verlenen en zelf actie ondernemen om zich ergens voor aan te melden.

Leveringsvoorwaarden

Geef de klant vooraf duidelijkheid over waar, hoe en wanneer je levert. Dat mag met een zinnetje als ‘vandaag besteld, morgen in huis’ mits je dat waar kunt maken. Je hebt wettelijk 30 dagen de tijd om het product te leveren.

Retourbeleid

Voor alle consumenten die een online aankoop doen, geldt het herroepingsrecht. Daarin staat precies vermeld binnen welke termijn de klant het product terug mag sturen en welk bedrag (met of zonder verzendkosten) jij moet terugboeken. In mijn artikel Ruilen en retourneren in jouw webshop lees je alles over het herroepingsrecht.

Zorg ervoor dat er (een link naar) het Modelformulier Ontbinding of Herroeping aanwezig is of laat weten dat klanten hun retour via de mail mogen aanbieden. Benoem in jouw retourbeleid specifieke uitzonderingen voor producten die niet retour genomen worden zoals gepersonaliseerde- of hygiënische producten zoals bedrukte T-shirts of make-up.

Wanneer krijgt de klant z’n geld terug en wanneer niet? Moet je altijd de verzendkosten vergoeden of betaalt de klant zelf ook nog wat? Mag je een tegoedbon geven als de klant een bestelling terugstuurt? Allemaal vragen die vaak nog niet duidelijk zijn als jij start met jouw webshop. In mijn artikel Ruilen en retourneren in jouw webshop heb ik de belangrijkste punten voor jou op een rij gezet. Lees het en doe er je voordeel mee!

Privacyverklaring

Klanten moeten hun naam, adres, betaalgegevens en mailadres aan jou laten weten om iets te kunnen kopen. Met deze gegevens dien je zorgvuldig om te gaan zoals is vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In de privacyverklaring in jouw webshop geef je aan wat je met deze gegevens doet, hoe je ze bewaart en hoe je deze gegevens beschermt. Met deze Privacy Generator (van de overheid) kun je gratis jouw eigen privacyverklaring maken.

Garantie (niet verplicht)

Als je een webshop hebt, mag je zelf bepalen of je garantie biedt of niet. Je hoeft dit dus niet specifiek te vermelden in jouw webshop. Wel hebben consumenten recht op een deugdelijk product en worden zij beschermd door de wettelijke garantie onder Nederlands recht.

Reviews (niet verplicht)

Wil jij reviews tonen in jouw webshop? Dan moet je kunnen garanderen dat jouw reviews echt zijn. In dit artikel van de Kamer van Koophandel lees je precies waar je op moet letten. Haal vooral geen trucjes uit met nep-reviews  want er wordt door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op gecontroleerd en de boetes zijn niet mals!

Algemene Voorwaarden (niet verplicht)

Het hebben van Algemene Voorwaarden is niet verplicht. Toch kan het in sommige gevallen handig zijn om erover te beschikken zodat het voor je klant duidelijk is wat zijn rechten en plichten zijn of om jouw aansprakelijkheid te beperken. Je kunt hiervoor een beetje spieken hoe jouw concurrenten hun Algemene Voorwaarden hebben opgesteld en dat gebruiken om jouw eigen Algemene Voorwaarden op te stellen. Wil je er echter zeker van zijn dat er geen fouten of rare dingen in staan, dan zul je jouw Algemene Voorwaarden door een jurist moeten laten opstellen.

Conclusie

Bij een webshop moet je aan veel wettelijke regels voldoen. De meeste regels zijn opgesteld ter bescherming van de consument zodat hij met vertrouwen online bij jou kan kopen. In je webshop ben je niet verplicht om iets te melden over garantie, reviews of Algemene Voorwaarden maar natuurlijk vergroot jij je betrouwbaarheid als je er wél iets over zegt.

De regels veranderen steeds en meestal wordt er eerder iets aangescherpt dan afgezwakt. Zorg er als webshophouder dus voor dat je op de hoogte blijft van de regelgeving zodat je geen boete van de ACM of AFM krijgt. Heb je vragen over deze wettelijke regels voor webshops dan kun je altijd contact met mij opnemen. 

Reageer of stel een vraag

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *