Hoe mooi jouw website ook is, zonder goede teksten heb je er niks aan. Zoals ik altijd zeg: beeld trekt aandacht, het verhaal overtuigt. Waarom goed geschreven teksten op jouw website zo belangrijk zijn, leg ik uit in dit blog.
Inhoudsopgave
3 redenen voor goede teksten op je website
Ik ben er heilig van overtuigt dat een goede website een samenspel is van een mooi design en sterke teksten. De layout moet gebruiksvriendelijk zijn, er moeten mooie afbeeldingen worden gebruikt en de teksten moeten goed geschreven zijn zodat de bezoeker ze met plezier leest en Google ze makkelijk kan ‘scannen’. Sowieso zijn er 3 redenen om goede teksten op je website te hebben staan:
- Tekst is belangrijk om goed gevonden te worden in de zoekmachines.
- Een goede tekst informeert en wekt vertrouwen.
- Je behaalt meer omzet door een ‘call to action’: Maak een afspraak! Bestel nu!
Maar er is nog een reden waarom goed geschreven tekst belangrijk is: het wordt gekopieerd van jouw website en ergens anders voor gebruikt. Soms is dat erg, bijvoorbeeld wanneer jouw concurrent ermee aan de haal gaat. Maar het komt ook voor dat iemand de teksten op je website gebruikt als naslagwerk of input om het ergens anders voor te gebruiken: jouw publiciteit bijvoorbeeld! In het volgende voorbeeld laat ik je zien wat er met tekst op je website kan gebeuren.
Mijn klant in de krant!
Het gebeurt best vaak dat er een klant van mij in de krant staat. Logisch, want de meeste klanten zijn starters die hun bedrijf onder de aandacht willen brengen. Meestal valt de foto van de klant zelf me het eerste op (beeld trekt aandacht, hè). Je snapt dat ik dan meteen het artikel ga lezen, want ik ben benieuwd wat mijn klant te zeggen heeft.
En dan word ik vaak verrast omdat ik de teksten herken. Want in bijna alle gevallen bestaat het artikel uit de tekst die ik voor de website van de klant heb geschreven. Copy, paste en klaar is de journalist. Dat zie ik als een compliment want blijkbaar is mijn tekst goed genoeg om duidelijk de boodschap over te brengen. Daar word ik altijd vrolijk van. Mijn tekst!
Laatst gebeurde dat weer bij mijn klant Stan Leeflang Kaasspecialist. Het leek mij leuk om dit eens met jullie te delen. Hieronder kun je de tekst die ik heb geschreven voor de homepagina van zijn website vergelijken met het onlangs verschenen krantenartikel over zijn nieuwe zaak. Mooi toch!
Moraal van dit verhaal
Dat goede teksten op je website belangrijk zijn, weet je ondertussen wel. Maar ze zijn dus niet alleen belangrijk om online goed te scoren, maar ook omdat ze ‘viraal’ kunnen gaan in de offline wereld. Als jij teksten hebt die goed in elkaar zitten, spreken ze niet alleen de bezoekers van jouw website aan maar kun je (delen van) die tekst zelfs gebruiken voor andere publicatiedoeleinden zoals een artikel in de krant. Handig, want zo houd jij de controle over wat er over jou geschreven wordt (het zijn immers jouw eigen woorden).
Dus vergeet niet om de teksten van jouw website de nodige aandacht te geven. Al is het alleen maar om jouw public relations -online en offline- op orde te hebben. Want je weet maar nooit waar de teksten van jouw website voor gebruikt worden.

