Websites inclusief tekstschrijven!

Ondernemer, leg jouw domeinnaam vast!

Elke ondernemer weet dat een bedrijf een website hoort te hebben. Maar soms is de tijd nog niet rijp. Geen tijd, geen geld, of geen zin. Ooit komt het wel, zo’n website. Maar wat als dan blijkt dat de door jouw gewenste domeinnaam niet meer beschikbaar is? Dat is zuur.

Inhoudsopgave

Domeinnaamregistratie

Bij handelsnamen is het goed geregeld: als jij een bedrijf start, controleert de Kamer van Koophandel of de naam die je wilt gebruiken niet al bestaat. Maar bij domeinnamen is dit niet het geval. Sterker nog: als jij de domeinnaam ‘pietjepuk.nl’ hebt geregistreerd, mag een ander gerust ‘pietje-puk.nl’ of ‘pietjepuk.com’ claimen.

Daarom moet je altijd zo snel mogelijk jouw domeinnaam vastleggen zodat niemand anders ermee aan de haal kan gaan. Het kost je zo’n € 15 per jaar dus voor de prijs hoef je het niet te laten. Je hoeft echt niet meteen alle variaties op zo’n naam vast te leggen (.nl, .org, .com etc.), maar wél degene die jij op het oog hebt. Lees snel hoe jij eenvoudig jouw eigen domein registreert.

Wat is een domeinnaam?

Een domeinnaam is een unieke naam op internet. Die van mij is prettypages.nl. Meestal wordt het gebruikt voor een website of een webshop. Maar je kunt een domein ook aanvragen als je een zakelijk e-mailadres wilt gaan gebruiken zoals info@prettypages.nl.

Het echte adres bestaat eigenlijk uit een lange reeks nummers: het IP-adres. Omdat zo’n lang nummer lastig is om te onthouden, zijn er domeinnamen bedacht. Het domeinnaamsysteem (DNS) vertaalt het IP-adres naar een domeinnaam.

Stappenplan domeinnaam registreren

Nu je weet wat een domeinnaam precies is, gaan we aan de slag. Je bent in 3 stappen klaar.

Stap 1: Bedenk een sterke domeinnaam

Het is tegenwoordig best lastig om een goede, sterke domeinnaam te vinden. Want er zijn al bijna 6 miljoen domeinnamen die eindigen op ‘.nl’ geregistreerd in Nederland. Hoe bedenk je dan een goede naam?

Mijn stelregel is: hou het simpel. Een goede domeinnaam is makkelijk te onthouden en te schrijven. De lengte maakt niet zoveel uit maar de eenvoud wel. Zo heb ik een klant die met Wijgravenelektrisch.nl heel goed scoort terwijl het toch best een lange naam is.

Mijn tips voor een sterke domeinnaam:

  1. Hou het simpel. Iets dat makkelijk te onthouden is, zonder ingewikkelde woorden of moeilijke spelling.
  2. Gebruik geen streepjes. Dus geen ‘pretty-pages’ maar ‘prettypages’ want bezoekers vergeten vaak om het streepje te typen.
  3. Kies de juiste extensie. Is jouw website bedoeld voor Nederlandse bezoekers? Kies dan gewoon .nl.
  4. Leg variaties op jouw domeinnaam vast. Net zoals ik “prettypageswebdesign” als extra domeinnaam heb vastgelegd.
  5. Gebruik geen bestaande merknaam. Je kunt een boete krijgen en het echte merk wint áltijd van jou in de zoekmachines.

Stap 2: Check of jouw domeinnaam nog vrij is

Nu jij een domeinnaam hebt bedacht, moet je eerst checken of die naam nog beschikbaar is. Dit kun je online bij elk hostingbedrijf doen of bij SIDN, de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland. Je ziet dan ook meteen of die naam nog beschikbaar is met andere extensies (bijvoorbeeld .com of .shop). Dat kan handig zijn als jij meerdere varianten van jouw domeinnaam wilt vastleggen.

Stap 3: Registreer jouw domeinnaam

Als jouw domeinnaam nog beschikbaar is, klik je op de knop ‘registreer nu’. Bij SIDN krijg je dan de keuze uit een aantal hostingbedrijven waar je gebruik van kunt maken. Dat is natuurlijk niet zo als je de domeincheck al bij een hostingbedrijf doet (dan blijf je op hun website).

Voor de prijs van het laten registreren van jouw domein maakt het niet veel uit welke aanbieder je kiest. Wel adviseer ik je om vooraf even de hostingpakketten te vergelijken. Want als je (ooit) een website wilt hebben of gebruik wilt maken van een zakelijk e-mailadres (zoals info@prettypages.nl) dan heb jij namelijk een hostingpakket nodig . 

Dat was het!

Je ziet hoe makkelijk het is om jouw domeinnaam te registreren. En de kosten, zo’n € 15 per jaar, zijn te overzien. Zelfs al doe je er (voorlopig) niets mee, die naam is nu van jou en niemand kan er meer aankomen.

Haal meer uit jouw domeinnaam

Zonder er meteen een website of webshop onder te hangen, kun je jouw domeinnaam toch nuttig gebruiken:

  • Redirect jouw domeinnaam. Je kunt jouw domeinnaam laten doorverwijzen naar bijvoorbeeld jouw bedrijfspagina op Facebook. Daar heb je geen hostingpakket voor nodig dus je maakt geen extra kosten. Op Gebruik Facebook als jouw (tijdelijke) website kun je lezen hoe je zo’n redirect instelt.
  • Creëer een zakelijk e-mailadres. Hier heb je wél een hostingpakket voor nodig omdat de mail nu eenmaal in een mailbox op de server bij de host terecht moet komen. Vaak kun je echter met een klein tot gemiddeld hostingpakket prima uit de voeten, zeker als je de mail via POP3 laat binnenkomen op jouw Gmail of Hotmail. In dit Stappenplan voor Gmail lees je hoe je dat doet.

Goed om nog te weten

  1. Je domeinnaam verhuizen naar ander hostingbedrijf kan altijd. Dat is handig als je later toch een website wilt hebben en je ergens anders een scherpe aanbieding voor een hostingpakket ziet.
  2. Je mailbox verhuizen is minder makkelijk. Het kan echter wel. Sommige hostingbedrijven doen dit gratis. Maar meestal kost het je tussen de € 75 en € 100.

Hostingpakket nodig?

Mocht je nog op zoek zijn naar een goed hostingbedrijf, dan kan ik je Cloud86 aanraden. Daar zit ik zelf ook. In mijn blog Cloud86 webhosting: waarom ik fan ben lees je meer over mijn ervaring met dit hostingbedrijf. Als je op de oranje knop hieronder klikt, profiteer je van maar liefst 55% korting op je hostingpakket. Zelf heb ik gekozen voor het 3-jaarscontract Webhosting Medium waardoor ik nog geen € 50 per jaar betaal. Dat is echt niet duur voor de kwaliteit en de grootte van het pakket, dus grijp die kans zolang het nog kan!

Conclusie

Zelfs als je (nog) geen plannen hebt voor een website of webshop is het slim om nu al jouw domeinnaam vast te leggen. Dan weet je zeker dat een ander die naam niet voor je neus wegkaapt.

Doe je er niets mee? Redirect het domein dan (gratis!) naar jouw social media pagina. Of maak gebruik van de (betaalde) mogelijkheid om een professioneel info@-mailadres te gebruiken. Het is allemaal niet erg ingewikkeld maar als je er toch tegenop ziet, neem dan gerust contact met mij op zodat ik je kan helpen.

Deel dit bericht:

Meer blogs