Jouw bedrijf heeft een bedrijfspagina op Facebook. Lekker makkelijk en goedkoop. Zo kun je op een eenvoudige manier je klanten bereiken. Jij hebt dus geen website meer nodig. Of wel?
Inhoudsopgave
Wel of geen website nodig
Facebook en Instagram zijn laagdrempelige manieren om snel je klanten te bereiken. Het kost je niks en je hebt toch ‘iets’ waar klanten terecht kunnen om je aanbod te zien of om contact met je op te nemen. Lekker makkelijk!
Je begrijpt dat ik als websitebouwer hier anders naar kijk. Want ik vind dat jij als ondernemer wél een website nodig hebt. Omdat zo’n website 100% van jou is. En je daarmee onafhankelijk bent van de grillen van Facebook, Instagram of welk social media platform dan ook. Laten we daarom eens kijken naar de voordelen als je, naast jouw Facebook pagina, óók over een website beschikt.
Verschil website en social media
Er zit een groot verschil tussen het hebben van een eigen website of gebruik maken van social media zoals Facebook. Een website is namelijk helemaal van jou en een Facebookpagina niet. Als jij op Facebook een bericht plaatst dat wordt beoordeeld als ‘aanstootgevend’, kun je jouw zorgvuldige opgebouwde pagina zomaar kwijtraken. En dat gebeurt!
Zo had ik een klant die herdenkingslichten verkocht, kaarsjes die je bij een graf kunt zetten. Van de ene op de andere dag was haar Facebookpagina geblokkeerd. We hebben samen ontelbare keren geprobeerd om in contact te komen met Facebook zodat we de reden van deze blokkade konden achterhalen en we onze ‘fout’ konden herstellen, maar Facebook reageerde nergens op. Haar Facebookpagina was dus in één klap volkomen nutteloos geworden, maar gelukkig had zij haar website nog!
Nou, voordat je denkt dat ik social media helemaal ga afkraken: laten we eerst eens objectief kijken naar de voor- en nadelen van Facebook.
De voordelen van Facebook
- Het kost je niets (tenzij je wilt adverteren)
- Je bereikt er makkelijk veel mensen mee
- Je legt snel contact met jouw doelgroep
- Het is niet moeilijk om een bedrijfspagina te maken en onderhouden
Dat klinkt allemaal goed. Maar toch er zitten ook nadelen aan Facebook. Wees daarvan bewust als je alles via jouw Facebook bedrijfspagina doet.
De nadelen van Facebook
- Je bent geen eigenaar van jouw Facebook bedrijfspagina en alles wat je plaatst
- Je bent afhankelijk van de gebruikersvoorwaarden van Facebook
- Als Facebook ophoudt te bestaan, ben jij jouw account met alles daarop kwijt
Wat is wijsheid?
De slimste keuze is: een website + social media (Facebook, Google, Instagram, Twitter, Pinterest). In dit geval dus een website én een bedrijfspagina op Facebook.
De truc is om jouw website te combineren met social media. Zodat je op elk platform jouw doelgroep gericht kunt aanspreken. De ene keer plaats je een berichtje op Facebook, de andere keer zet je een foto op Instagram. Op Social Media wil je interesse opwekken voor jouw product of dienst. Daarna leid je ze naar jouw website voor meer info, een afspraak of een aankoop. Maar dan moet je dus wel een website hebben
Waarom je écht een website nodig hebt
Net als social media is een website een onderdeel van de marketinginstrumenten voor jouw bedrijf. Naar mijn idee is een website je vaste basis en zijn social media een toevoeging om op andere manieren om je klant te bereiken. Maar er zitten ook gewoon concrete voordelen aan het hebben van een eigen website:
- Het is jóuw domeinnaam en jóuw website
- Jij bepaalt de inhoud en de looks van jouw website
- Je kunt met een domeinnaam een professioneel e-mailadres aanmaken (info@jouwbedrijf.nl)
Een website versterkt jouw identiteit: dit ben ik en dat doe ik. Veel mensen vinden het fijn om dat te lezen voordat ze zaken met je doen. Daarnaast draagt een website bij aan een professionele uitstraling van jou als ondernemer.
De kosten van een website
- Domeinnaam registratie: vanaf € 15,- per jaar
- Hosting: vanaf € 100,- per jaar
- Website (laten) maken: van gratis tot the sky is the limit
De enige vaste kosten zitten in de domeinnaam registratie en hosting. In mijn voorbeeld zou je dus voor € 115 per jaar klaar kunnen zijn. Want als je een beetje handig bent (en tijd hebt) dan kun je zelf gratis een website bouwen met WordPress. In mijn artikel Maak zelf jouw WordPress website in 5 stappen lees je hier meer over.
Bij providers zoals Jimdo, Mijnwebwinkel of WordPress.com (niet te verwarren met WordPress.org) kun je gratis websites maken. Maar je krijgt géén eigen domeinnaam en bent géén eigenaar van jouw website! En ooit verhuizen naar een andere provider is eigenlijk onmogelijk. Je leest er meer over in mijn artikel De voor- en nadelen van Jimdo en Mijnwebwinkel.
Tip: redirect je domeinnaam naar jouw Facebookpagina
Je komt niet uit een ei. Natuurlijk heb je jouw domeinnaam al geregistreerd (en misschien zelfs al een hostingpakket geregeld). Zo kan in ieder geval niemand jouw briljante domeinnaam voor je neus wegkapen. Je had nog geen geld om een eigen website te laten maken, maar die domeinnaam heb je lekker al vastgelegd!
Wat je dan doet: laat jouw domeinnaam doorverwijzen naar jouw Facebook bedrijfspagina! Op Redirect jouw domeinnaam naar jouw Facebook bedrijfspagina lees je hoe dat moet. Met zo’n redirect komen jouw bezoekers tenminste ‘ergens’ terecht zolang jouw website nog niet klaar is. Je hebt jouw domeinnaam dan veilig gesteld én je doet er wat nuttigs mee, terwijl je even kunt doorsparen om later een website te laten bouwen. Door mij bijvoorbeeld

